Blog Zinzi van Gestel: kennismaking met MijnGGZWNB en cliëntservicepunt

Blog Zinzi van Gestel: kennismaking met MijnGGZWNB en cliëntservicepunt

Als ervaringsdeskundige maakte ik persoonlijk nog geen gebruik van het cliëntenportaal MijnGGZWNB voordat ik betrokken werd bij het opzetten van het cliëntservicepunt. Een eerste blik op het portaal stemde mij zeer goed. Het is overzichtelijk en duidelijk. Iets wat soms zo simpel lijkt maar niet altijd zo makkelijk te realiseren is. Erg leuk dat ik gevraagd ben om als ervaringsdeskundige cliënten te ondersteunen bij vragen over MijnGGZWNB in het cliëntservicepunt!

Wat kun je doen via MijnGGZWNB?
Er zijn verschillende dingen die je als cliënt kunt doen via MijnGGZWNB, het is voor vele doelen te gebruiken. Zo heb je bijvoorbeeld een agenda met al je afspraken en kun je berichten sturen naar je behandelaar. Ook kun je een dagboek en je stemming bijhouden en niet te vergeten eHealth modules volgen. Deze laatste lijken mij erg waardevol en helpend om meer inzichten te krijgen die bijdragen aan je herstelproces. Ik vind het positief dat cliënten sinds kort al direct na de aanmelding toegang kunnen krijgen tot MijnGGZWNB en daar eHealth modules kunnen volgen.

Cliëntservicepunt
Alle cliënten kunnen vanaf het moment dat ze zijn aangemeld, contact opnemen met het cliëntservicepunt. Hier kunnen we hen helpen met vragen over MijnGGZWNB maar ook een luisterend oor bieden. Ik kan me voorstellen dat het fijn is om meteen met iemand te kunnen praten als je daar behoefte aan hebt en niet te hoeven wachten op de eerste afspraak met een zorgverlener.

eHealth modules volgen tijdens het wachten?
Als cliënten tijdens het wachten (op behandeling) ook al een aantal eHealth modules kunnen volgen, al dan niet met hulp van ervaringsdeskundigen, is dat al een hele goede start. Zo zijn ze niet alleen maar aan het wachten maar kunnen ze ook al aan de slag. Het gevoel hebben dat ze zelf ook al wat kunnen doen is goed voor hun zelfvertrouwen. Dat is alleen maar goed voor de behandeling en het begin van herstel.

Stap voor stap verbeteren
Op dit moment zijn wij als ervaringsdeskundigen vanuit het cliëntservicepunt zeer nauw betrokken bij het meedenken over het vergroten van de toegankelijkheid van MijnGGZWNB. We denken mee vanuit de kant van de cliënt: Hoe werkt MijnGGZWNB voor de cliënten en wat zou er nog beter kunnen? Ook hebben we korte lijnen met team eHealth om verbetermogelijkheden die we ophalen uit gesprekken met cliënten (in het cliëntservicepunt) door te geven.

Zo zorgen we samen dat MijnGGZWNB steeds meer toegevoegde waarde biedt ter ondersteuning van herstelproces van de cliënt.