MijnGGZWNB

Wachttijden 18 jaar en ouder

Hoe lang moet ik wachten op mijn eerste gesprek bij GGZ WNB?

Meld je jezelf aan via de huisarts/zorgverlener, dan kun je in onderstaande tabel zien hoe lang het duurt voordat je je eerste gesprek hebt. Voor een overzicht van onze wachttijden voor Kind & Jeugd, klik hier.

Actuele wachttijd voor eerste gesprek

Doelgroep en wachttijd in wekenLocatie Bergen op Zoom/HalsterenLocatie Roosendaal
Jongvolwassenen (18-25 jaar)26 weken26 weken
Ouderen8 weken4 weken
Deze cijfers zijn geactualiseerd per 1 maart 2024.

Regioteams wachttijd in dagen (volwassenen)PostcodegebiedenWachttijd
Regioteam Bergen op Zoom Noord4611 – 4614 en 4621 – 462360+ dagen
Regioteam Bergen op Zoom Zuid4615 – 4617 en 4624 – 464563 dagen
Regioteam Steenbergen 4651 – 4698 en 4793 – 479760+ dagen
Regioteam Roosendaal Oost4701, 4702, 4709 en 4704 – 470656 dagen
Regioteam Roosendaal West4703, 4707, 4708, 4724 en 472584 dagen
Regioteam Rucphen/Halderberge4711 – 4722, 4731 – 4754 en 4758 – 479160+ dagen
Onlangs zijn we gestart met een nieuwe manier van werken die van positieve invloed is op onze wachttijden. Wij actualiseren onze wachttijden dan ook maandelijks. Deze cijfers zijn geactualiseerd per 9 maart 2024.

Bevestiging aanmelding en Treeknorm

Zodra wij de verwijzing van je huisarts/zorgverlener hebben ontvangen, dan krijg je van ons een bevestigingsbrief van je aanmelding bij GGZ WNB. Mocht je vragen hebben over de wachttijd, dan vind je in deze brief onze contactgegevens. Je wordt vervolgens geïnformeerd over de datum van het eerste gesprek. Tijdens dit gesprek bespreken wij met jou de reden van aanmelding, wat je hulpvraag is en wat wij voor je kunnen doen.

Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact met ons opnemen of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je ondersteunen zodat je binnen 4 weken vanaf het eerste contact een eerste gesprek met een zorgaanbieder krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen). Voor meer informatie over wachtlijstbemiddeling door je zorgverzekeraar: klik hier.

GGZ WNB spant zich tot het uiterste in, om tenminste de bovengenoemde treeknormen en bij voorkeur nog kortere wachttijden te realiseren. Er kunnen zich gebeurtenissen of omstandigheden voordoen die de wachttijd doen oplopen of verminderen.

 

In afwachting van je eerste gesprek kan je al gebruik maken van het cliëntenportaal ‘MijnGGZWNB’. In MijnGGZWNB zijn verschillende eHealth-behandelingen beschikbaar, waarmee je alvast aan de slag kan gaan om online te werken aan je herstel. Je kunt je afspraken inzien, een dagboek bijhouden en informatie vinden over o.a. lotgenotencontacten. Ook kun je contact leggen met het Cliëntservicepunt (CSP). Het CSP van onze herstelacademie HerstelXL is er voor alle cliënten van GGZ WNB, zowel op de wachtlijst als in behandeling. Het wordt gerund door onze ervaringsdeskundigen. Zij weten hoe het is om een psychiatrische aandoening te hebben en zijn daar inmiddels van hersteld. Aan hen kun je al je vragen stellen, ze bieden een luisterend oor en helpen in het gebruik van het cliëntenportaal MijnGGZWNB. Iedereen mag hen bellen!

In crisissituaties geen wachttijden

De wachttijden zijn niet van toepassing als er sprake is van een (levensbedreigende) crisissituatie. Onze crisisdienst is namelijk 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via de (huis-) arts en hulpdiensten. Hierbij kijkt de dienstdoende medewerker van de crisisdienst direct welke zorg noodzakelijk is (ambulante behandeling, klinische opname bij GGZ WNB of zorg elders).

Hoe lang hebben cliënten in de afgelopen periode gewacht?

GGZ WNB is wettelijk verplicht om iedere maand wachtlijstinformatie te publiceren die terug in de tijd kijkt. Dat wil zeggen dat we de wachttijd van cliënten die in de afgelopen 2 maanden een eerste gesprek na aanmelding of een eerste behandelgesprek hebben gehad, per diagnosegroep moeten publiceren op onze website. Hieronder tref je deze informatie aan. Deze wachttijden worden iedere maand geactualiseerd.

Wachttijd van aanmelding tot eerste gesprek

Bekijk hier de gemiddelde wachttijd tussen het moment van aanmelding en het eerste gesprek per doelgroep, klachten en locatie van cliënten.

Wachttijd van eerste gesprek tot behandeling

Tijdens het eerste gesprek bespreken we de reden van aanmelding, je hulpvraag en wat wij voor je kunnen doen. Als duidelijk is welke behandeling het meest passend is, zoeken wij de juiste behandelaar voor jou en kan de behandeling beginnen. Dit gebeurt zo snel mogelijk maar kan enkele weken in beslag nemen bijvoorbeeld doordat de gekozen vorm van behandeling zeer specialistisch en daardoor beperkt beschikbaar is. We streven ernaar om deze wachttijd zo kort mogelijk te houden en bespreken met u ook eventuele overbruggingsmogelijkheden. Bekijk de gemiddelde wachttijd van cliënten die in de afgelopen 2 maanden een eerste behandelcontact hebben gehad.